Thursday, November 22, 2018

"KUBIS JADEITE," SENI TAMAN ASIA TENGGARA DIPAMERKAN DI EKSPO FLORA SEDUNIA TAICHUNG

TAICHUNG, Taiwan, 22 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Dua buah seni jed, termasuk "Kubis Jadeite" dari koleksi National Palace Museum (NPM), akan dipamerkan mulai 3 November hingga 24 April, 2019 di Ekspo Flora Sedunia Taichung.

Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: https://www.businesswire.com/news/home/20181121005195/en/

"Kubis Jadeite" adalah suatu gambaran yang jelas mengenai bok choy dengan dedaun hijau dan tangkai putih yang diukir dari sebuah jed hijau dan putih. Bersama dengan sebuah lagi ukiran jed yang memaparkan bok choy dari dinasti Qing, kedua-dua karya seni itu merupakan barang pamer utama yang diketengahkan oleh Galeri Media Baharu National Palace Museum pada tempat ekspo itu di Houli Horse Ranch.

Memandangkan "Kubis Jadeite" adalah suatu peninggalan budaya yang melambangkan pertanian, ia menggemakan ekspo flora itu serta membawa konotasi industri pertanian di bahagian tengah dan selatan Taiwan. Ia juga adalah untuk mengingatkan penonton mengenai tanah dan asal usul pertanian.

Tambahan pula, reka bentuk bunga oleh negara-negara termasuk Malaysia, Myanmar, dan Hong Kong akan dipasang di World Gardens di Tapak Ekspo Hutan. Persatuan Reka Bentuk & Pendidikan Bunga Antarabangsa, Malaysia, sebagai contoh, akan mengadakan satu pameran yang bertemakan hutan hujan yang menampilkan bunga kebangsaan mereka Hibiscus rosa-sinensis.

“The Promise Land-Myanmar Garden,” sebaliknya, menafsirkan ciri-ciri dan jangkaan Myanmar yang dikonotasi oleh bendera negara itu melalui tumbuh-tumbuhanan yang berwarna kuning, hijau, dan merah, yang masing-masing melambangkan perpaduan, keamanan dan keberanian.

"Pengembaraan Laluan Sutera Maritim" itu yang direka oleh Hong Kong akan membawa penonton untuk memulakan satu perjalanan Laluan Sutera Maritim, yang mengandungi arca-arca yang mempunyai ciri-ciri kemegahan dan bunga-bungaan yang indah.

Sebagai respons kepada Ekspo Flora Sedunia Taichung, NMP akan juga mengadakan satu pameran interaktif, yang akan mengubah peninggalan budaya yang bertemakan kuda dan bunga-bungaan dari dinasti Northern Song dan Qing menjadi imej melalui penggunaan unjuran digital dan peranti interaktif di Houli Horse Ranch.

Untuk memastikan budaya dan seni lebih mudah diakses oleh semua orang, ekspo flora itu telah melancarkan pakej tiket dengan kerjasama NMP Cawangan Selatan bagi membolehkan orang ramai untuk melihat dua ukiran jed di ekspo flora dan satu di NMP Cawangan Selatan.

Datuk Bandar Taichung Lin Chia-lung berkata kerajaan bandar raya itu telah bekerjasama rapat dengan sektor awam dan swasta di seluruh Taiwan untuk meningkatkan kandungan ekspo itu, dengan harapan agar dapat menyampaikan tema tahun ini "produktiviti hijau", "kemapanan alam semula jadi" dan "manusia dengan kehijauan" kepada dunia dengan standard yang paling tinggi.

Lihat versi sumber di businesswire.com:
https://www.businesswire.com/news/home/20181121005195/en/

Hubungi

Sanlih E-Television Co., Ltd.
Renie Lee +886-937-098-066
renie@mail.sanlih.com.tw

Sumber : Sanlih E-Television Co., Ltd.

No comments:

Post a Comment