KUALA LUMPUR, 30 Okt (Bernama) – Membesar bersama nenek yang
cacat penglihatan dan mempunyai seorang rakan sekelas yang
langsung tidak dapat melihat, memberi inspirasi kepada Muhamad
Faizal Lockman Hakim, 35, untuk menghasilkan MATA, jenama kacamata
hitam di bawah syarikat keusahawanan sosial bagi membantu golongan
buta dan cacat penglihatan di negara ini.
Muhamad Faizal,
yang lebih mesra dengan panggilan Mamu, menghasilkan MATA
bagi menggalakkan khidmat komuniti melalui Pemulihan Berasaskan
Komuniti (CBR), yang merupakan program bantuan di bawah Persatuan Bagi
Orang Buta Malaysia (MAB) untuk membantu penduduk luar bandar yang
buta dan miskin.
“MATA dibiayai SME
Corp. Malaysia dan diurus Yayasan Inovasi Malaysia (YIM). Mereka
memperuntukkan geran sebanyak RM200,000 bagi projek ini sejak Mach
dan kami akan menyumbang 20 peratus daripada setiap pembelian
kepada MAB”, katanya kepada wartawan selepas
pelancaran ‘MATA – Eyewear For Noble Cause’ di sini hari ini.
Memiliki
ijazah sarjana muda dalam pengajian kreatif, Mamu memanfaatkan minatnya
untuk menghasilkan reka bentuk bagi edisi ‘Blackout’
sebagai model sulung MATA.
Kacamata itu
diuji dalam pelbagai senario seperti dalam keadaan cahaya terang
benderang dan memandu dalam keadaan biasa seharian.
“Bahan yang
kami guna untuk kacamata hitam ini tahan daripada pecah
untuk menjaga keselamatan dan malah, anda boleh membengkokkannya,
manakala lensanya pula mempunyai ciri anticalar. Kami cipta khas
bahan itu untuk kegunaan dan cuaca di Asia. Kami menyasarkan dapat
menjual hingga 1,000 kacamata hitam menjelang
akhir tahun ini.
Mamu juga merancang menghasilkan kacamata pintar yang
boleh bersuara dalam masa empat tahun akan datang.
Kacamata pintar boleh bersuara
itu akan mampu mengesan halangan dengan bantuan sensor dan
memaklumkan kepada penggunanya melalui fon telinga dan motor getaran.
Sementara
itu, Timbalan Ketua pegawai Eksekutif (CEO) I, SME Corp. Malaysia
Rizal Nainy berkata MATA dihasilkan dengan bantuan kerajaan
melalui Program Berimpak Tinggi 6: Inovasi Inklusif (HIP 6)
di bawah Pelan Tindakan SME (2012-2020).
“HIP 6
bertujuan menggalakkan inovasi yang membawa kepada kemampuan
mengakses barang dan perkhdmatan berkualiti tinggi oleh golongan
terpinggir, termasuk isi rumah dalam kelompok B40,” katanya.
Kacamata hitam itu
kini boleh dibeli melalui laman sesawang www.mata.vison.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment