Wednesday, November 18, 2020

Penyelidik NTHU Menemui Biopenanda Baharu Kanser Gastrik Untuk Terapi Yang Disesuaikan




HSINCHU, Taiwan, 16 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh Profesor Wang Wen-ching dari Institut Biologi Molekul dan Selular, Universiti Nasional Tsing Hua (NTHU) telah memanfaatkan kuasa bagi data raya untuk mengenal pasti dua biopenanda utama yang menyumbang kepada percambahan dan metastasis bagi kanser gastrik (perut). Dengan menggunakan ubat-ubatan yang diluluskan oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) Amerika Syarikat, pasukan itu telah menjalankan terapi yang disasarkan yang dapat secara efektif menghapuskan pertumbuhan tumor dan menghalang metastasis, sekali gus membuka jalan bagi satu terapi baharu yang disesuaikan. Penyelidikan mereka telah diterbitkan di dalam terbitan terbaharu Prosiding Akademi Sains Kebangsaan bagi Amerika Syarikat.


Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini:
https://www.businesswire.com/news/home/20201113005183/en/
 
Mencari cara-cara baharu untuk merawat kanser gastrik

Kanser perut adalah kanser kelima yang paling biasa di seluruh dunia, dan kadar kematian kedua paling tinggi kerana rawatannya yang melelahkan dan sukar bagi kebanyakan pesakit. Wang berkata bahawa ia sering terjadi bahawa pada saat seseorang didiagnosis, sel-sel barah sudah menjadi metastasik.

Wang berkata bahawa setakat ini, hanya ada satu ubat sasaran (terapi Her 2) yang dapat merawat kanser gastrik, dan ia hanya sesuai untuk kurang daripada 20% pesakit di seluruh dunia. Di Taiwan, jumlah ini menurun kepada 8%. Pasukan Wang telah berusaha untuk menguraikan mekanisme yang mendasari penyebaran sel-sel barah dan menemui biopenanda baharu, dengan satu matlamat untuk membangunkan satu terapi baharu yang disesuaikan.

Memperlahankan kanser perut

Wang menjelaskan bahawa sebab utama bagi penyebaran sel-sel kanser gastrik itu adalah ketidakberkesanan bagi protein fosfatase dan homolog tensin (PTEN), protein penindas tumor yang bertindak seperti sebuah brek. Apabila brek itu gagal, sel-sel barah akan berkembang biak, mengembang, dan tumbuh menjadi tumor metastatik yang berbahaya. Tugas pertama bagi pasukan itu adalah untuk menentukan asas bagi “kegagalan brek” ini.

Pasukan penyelidik itu telah mengumpulkan maklumat dari lebih 300 kes bagi kanser gastrik dan menggunakan data raya untuk mendapatkan laluan biologi yang membawa kepada perkembangan barah dari lebih 30,000 gen yang berpotensi. Mereka mendedahkan bahawa kedua-dua enzim PHF8 dan PKCα memainkan satu peranan penting di dalam enigma itu. Enzim nuklear PHF8 itu tersebar luas di dalam ~40% tisu kanser gastrik dan menyebabkan PKCα untuk melonjak, mencetuskan kehilangan PTEN, seperti “satu kegagalan brek”.

Nasib baik, aktiviti PKCα boleh disekat oleh ubat midostaurin, satu agen anti-kanser untuk rawatan bagi barah darah yang diluluskan oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat tiga tahun lalu. Pasukan itu menggunakan model ikan zebra dan tikus untuk menyediakan bukti-bukti bahawa rawatan midostaurin dapat mengecilkan tumor dan seterusnya mengekang penyebaran kanser.

Wang berkata bahawa kejayaan di dalam mencari satu terapi kejituan adalah melalui kerjasama antara disiplin. Beliau berterima kasih kepada Dr. Tseng Linlu, yang baharu sahaja memperoleh ijazah PhD beliau dengan latihan yang mantap di dalam perubatan molekul dan biostatistik di NTHU, Dr. Yeh Ta-sen, pengarah bagi Bahagian Pembedahan Umum di Hospital Chang Gung Memorial di Linkou, Dr Yuh Chiou-hwa di Institut Penyelidikan Kesihatan Nasional dan felow Academia Sinica Kung Hsing-jien.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13982

No comments:

Post a Comment