Tuesday, November 24, 2020

QED Investors Berkembang Ke Pasaran India Dengan Pengambilan Baharu Untuk Mengetuai Pelaburan Asia Tenggara

 QED juga meningkatkan pasukan dengan dua penambahan yang memberi tumpuan kepada  pelaburan Amerika Syarikat & Belay


ALEXANDRIA, Va., 20 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- QED Investors, sebuah firma modal teroka butik terkemuka yang menumpukan pelaburan kepada syarikat-syarikat perkhidmatan kewangan disruptif peringkat awal, mengumumkan bahawa ia telah memasuki pasaran India dan Asia Tenggara, dengan mengambil Sandeep Patil untuk mengetuai pelaburan mereka di rantau itu. 

Dengan penambahan Sandeep, QED akan memperluaskan jejak global mereka, dengan menambahkan India dan Asia Tenggara kepada rangkaian mereka yang sedia ada di Amerika Utara, Amerika Selatan dan United Kingdom. Ditubuhkan pada tahun 2007, QED Investors telah melabur di lebih 120 syarikat, termasuk 13 unikorn, dan mempunyai lebih $1.8 bilion di bawah pengurusan. Pelaburan penting termasuk Nubank, SoFi, Credit Karma, Klarna, GreenSky, Avant, Flywire, Remitly, QuintoAndar, Creditas, ClearScore, dan Konfio.

“India sahaja mempunyai satu pangkalan pengguna internet yang besar yang melebihi 560 juta individu. Digabungkan dengan satu penurunan yang mendadak di dalam harga data mudah alih, peningkatan pesat kelas menengah dengan keperluan kewangan yang sepadan dan satu infrastruktur kawal selia yang menyokong dan anda mempunyai sebuah ekosistem yang siap untuk mengalami gangguan. QED telah menilai secara dekat untuk memasuki benua Asia dan kami sangat teruja untuk mengalu-alukan Sandeep untuk membantu kami melabur di dalam syarikat fintech terbaik yang ditawarkan oleh pasaran,” kata Nigel Morris, Pengasas bersama dan Rakan Pengurusan bagi QED Investors.

QED terkenal dengan tumpuan tunggal mereka terhadap fintech dan pengalaman pengendali mereka yang lebih dari 200 tahun. Sandeep menambahkan kedalaman yang signifikan dalam kedua-dua bidang. Beliau membantu melancarkan perniagaan pinjaman pengguna dan PKS di Flipkart dan menyumbang kepada pengumpulan dana syarikat itu dan akhirnya penjualan kepada Walmart. Beliau adalah Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif untuk India di Truecaller di mana beliau mengarahkan perniagaan Adtech, Pembayaran, FinTech, PKS/Perusahaan dan Pemaju, yang menggandakan pendapatan syarikat itu dan mencapai keuntungan pendapatan bersih walaupun berlakunya wabak. Beliau membawa punca kredit pengguna yang mendalam dari Capital One di Amerika Syarikat dan United Kingdom, dan telah memberikan perkhidmatan kepada pelabur global, bank dan syarikat insurans di McKinsey & Co. Sandeep akan menerapkan pendekatan QED yang ketat dan didorong oleh hipotesis untuk mengenal pasti peluang-peluang pelaburan fintech peringkat awal yang berada pada kedudukan yang baik di tempat pasaran.

“Terdapat peluang yang besar untuk QED di dalam ekosistem India dan Asia Tenggara. Saya telah lama mengagumi dan mengenal pasti kepakaran fintech QED dan bagaimana firma itu memanfaatkan pengalaman pengendali untuk membantu pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif membina syarikat disruptif yang berjaya,” kata Sandeep. “Saya amat gembira kerana dapat menyertai pasukan itu dan teruja untuk bekerjasama dengan generasi seterusnya bagi unikorn fintech di benua Asia.”

Selain itu, dengan Sandeep, QED telah merekrut Camila Key Saruhashi sebagai seorang Prinsipal yang berpusat di San Francisco dan Adams Conrad sebagai seorang Prinsipal di New York. Camila akan memperkukuhkan kehadiran QED di Kawasan Teluk dan akan memberi tumpuan kepada pelaburan Amerika Syarikat. Adams akan mengembangkan platform pelaburan peringkat pembentukan QED, Belay, yang membentuk dan membina syarikat-syarikat fintech dari bawah ke atas. Kedua-dua mereka datang ke QED dengan latar belakang fintech yang teguh. Camila sebelum ini mempunyai pengalaman mengetuai sebuah pasukan terdiri daripada lebih 300 orang sebagai ketua operasi di Nubank - sebuah syarikat portfolio QED - dan dalam pembangunan produk dan strategi di Earnin. Adams bekerja dalam pengurusan perhubungan di Quovo, dan di Plaid di mana beliau mengetuai kekayaan menegak, membina saluran dan perkongsian strategik, dan membantu banyak pelanggan fintech membangun dan berkembang.

“Berikutan pengumpulan dana QED bernilai $350 juta pada Februari, QED kini mempunyai galakan. Kami melihat pemilihan urus janji positif yang sangat besar dari syarikat-syarikat luar biasa yang mencari QED untuk kepakaran fintech dan pengalaman pengendali kami. Camila dan Adams membawa pengalaman operasi fintech selama bertahun-tahun dan akan memainkan satu peranan penting di dalam menolong kami menilai dan memimpin peluang-peluang pelaburan sambil berkhidmat sebagai penasihat kepada Ketua Pegawai Eksekutif syarikat portfolio kami,” kata Nigel Morris.


http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=14006

No comments:

Post a Comment