Thursday, November 30, 2023

APO TERUS MENYOKONG USAHA REPUBLIK DEMOKRATIK RAKYAT LAO (LAO PDR) MENINGKATKAN PRODUKTIVITI




TOKYO, 29 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 
Setiausaha Agung, Pertubuhan Produktiviti Asia (APO), Dr. Indra Pradana Singawinata mengunjungi Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) pada 23 dan 24 November 2023 untuk bertemu pegawai peringkat tinggi dan merasmikan Pesta Produktiviti Kebangsaan dan Pameran mengenai Inovasi untuk Kualiti Lebih Tinggi di Vientiane.

Semasa kunjungannya, Setiausaha Agung Dr. Indra bertemu Tuan Yang Terutama Saleumxay Kommasith, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Luar Negeri, dan Tuan Yang Terutama Malaythong Kommasith, Menteri Perindustrian dan Perdagangan, untuk membincangkan mengenai cabaran dan peluang produktiviti yang dihadapi oleh Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) dan sokongan APO terhadap strategi produktiviti negara pertubuhan tersebut. Timbalan Perdana Menteri menyampaikan penghargaannya atas sokongan berterusan APO terhadap pergerakan produktiviti negara dan memuji keberkesanan bantuan APO kepada PKS dan sektor awam Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR).

Menteri Kommasith menekankan kepentingan memastikan impak luas dan langsung usaha penambahbaikan produktiviti terhadap daya saing negara. Dengan pasaran yang lebih bebas dan terbuka di rantau ini, daya saing menjadi matlamat utama meningkatkan kecekapan. Beliau mengharapkan sokongan berterusan dan lebih mendalam daripada APO kepada kemajuan produktiviti Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR).

Setiausaha Agung Dr. Indra mengucapkan tahniah kepada Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) atas kemajuan luar biasa dalam menambah baik prestasi produktiviti negara tersebut sejak menyertai APO pada tahun 2002, mencapai pertumbuhan produktiviti buruh terpantas dalam kalangan negara anggota sepanjang tahun 2011–17. Beliau juga menekankan keperluan untuk Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) mempelbagaikan struktur ekonomi negara itu dan menggalakkan pertumbuhan produktiviti dalam sektor lain, terutamanya dalam kalangan PKS, yang merupakan tulang belakang ekonomi dan sumber penciptaan pekerjaan dan penjanaan pendapatan. Menambah baik pengurusan kawal selia yang menyokong produktiviti dan kemudahan menjalankan perniagaan ialah antara strategi yang boleh digunakan, tambah Dr. Indra.

Setiausaha Agung APO mengulangi komitmen APO untuk bekerjasama dengan Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) dalam usaha produktiviti negara itu dengan menyediakan khidmat nasihat dasar, program pembinaan kapasiti, inisiatif pintar dan platform perkongsian pengetahuan. Beliau juga menggalakkan Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) memanfaatkan keanggotaan negara tersebut dalam APO dan mendapat manfaat daripada amalan terbaik dan pengalaman anggota lain.

Setiausaha Agung Dr. Indra turut merasmikan Pesta Produktiviti Kebangsaan dan Pameran mengenai Inovasi untuk Kualiti Lebih Tinggi, dianjurkan oleh Jabatan Perusahaan Kecil dan Sederhana Kementerian Perindustrian dan Perdagangan Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR). Beliau memuji kreativiti dan dinamisme rakyat dan perusahaan negara Laos, yang berusaha menambah baik produktiviti dan kualiti masing-masing dalam pelbagai bidang, termasuk golongan belia. Beliau berharap pesta dan pameran itu akan memberikan inspirasi kepada lebih banyak inovasi dan kerjasama dalam kalangan pemegang kepentingan negara, serta antara Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR) dan ekonomi anggota APO yang lain.

Maklumat Tentang Pertubuhan Produktiviti Asia (APO)

Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) ialah pertubuhan antara kerajaan serantau yang khusus untuk menambah baik produktiviti di rantau Asia-Pasifik melalui kesepakatan bersama. Pertubuhan ini ialah pertubuhan bukan politik, bukan untung dan tanpa diskriminasi. Ditubuhkan pada tahun 1961 dengan lapan anggota pengasas dan pada masa ini Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) mempunyai 21 anggota ekonomi: Bangladesh; Kemboja; Taiwan (Republik China - ROC); Fiji; Hong Kong; India; Indonesia; Republik Islam Iran (I.R.); Jepun; Korea Selatan (Republik Korea - ROK); Republik Demokratik Rakyat Lao (Lao PDR); Malaysia; Mongolia; Nepal; Pakistan; Filipina; Singapura; Sri Lanka; Thailand; Turki; dan Vietnam.

Pertubuhan Produktiviti Asia (APO) sedang membentuk masa depan rantau ini dengan memupuk pembangunan sosioekonomi anggota pertubuhan melalui khidmat nasihat dasar negara, bertindak sebagai badan pemikir, inisiatif pembinaan kapasiti institusi dan perkongsian pengetahuan untuk meningkatkan produktiviti. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17705

No comments:

Post a Comment