Wednesday, November 1, 2023

HOSPITAL PAKAR DAN PUSAT PENYELIDIKAN KING FAISAL UMUMKAN PERKHIDMATAN PENJUJUKAN SELURUH GENOM YANG PANTAS



RIYADH, Arab Saudi, 1 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Dalam perkembangan unggul untuk Timur Tengah, Hospital dan Pusat Penyelidikan Pakar King Faisal (KFSH&RC) telah memperkenalkan perkhidmatan yang dipanggil Penjujukan Seluruh Genom Cepat (rWGS) sebagai sebahagian daripada penyelesaian penjagaan kesihatannya. Perkhidmatan ini direka bentuk untuk membantu doktor mendiagnosis gangguan dan genetik yang jarang berlaku, terutama sekali dalam kalangan bayi baru lahir yang mengalami sakit kritikal, memerlukan pengecaman yang cepat dan tepat mengenai keadaan mereka.

Perkhidmatan Penjujukan Seluruh Genom Cepat adalah tidak ternilai untuk bayi baru lahir yang menghidap penyakit jarang berlaku, kerana perkhidmatan itu membantu mereka mengelakkan proses ujian dan rawatan yang kerap panjang yang boleh berbulan-bulan malahan bertahun-tahun tanpa diagnosis yang tepat. Usaha ini meningkatkan peluang untuk terus hidup dan mengurangkan kos penjagaan kesihatan secara keseluruhan dengan meminimumkan kemasukan ke hospital, ujian yang tidak perlu dan rawatan perubatan.

Hospital telah berjaya mengurangkan masa yang diperlukan untuk ujian genetik ini daripada tempoh biasa dua bulan kepada kurang daripada 35 jam. Masa tindak balas adalah paling penting apabila merancang penjagaan kesihatan untuk bayi baru lahir yang mengalami sakit kritikal dan penghantaran keputusan ujian yang cepat memastikan tindak balas perubatan yang cepat dan disesuaikan, mencegah kelewatan yang sebaliknya boleh memburukkan keadaan pesakit atau dan boleh menyebabkan kematian.

Sebagai sebahagian daripada penyertaannya dalam Sidang Kemuncak Kesihatan Global, di mana KFSH&RC memainkan peranan penting sebagai rakan kongsi penjagaan kesihatan yang strategik, hospital itu berkongsi butiran mengenai perkhidmatan Penjujukan Genom Seluruh Pantas di gerai pamerannya. Kemampuan hospital yang canggih termasuk menganalisis sehingga 99% jujukan DNA daripada sampel darah pesakit, bersama dengan beberapa penyelesaian penjagaan kesihatan yang inovatif.

Pemeriksaan komposisi genetik menyeluruh melibatkan proses empat langkah yang diperkemas. Pertama, DNA dipecahkan kepada segmen terurus. Kemudian, segmen itu dikodkan dengan simbol seperti kod bar untuk pengenalpastian mudah, sama seperti menjejak produk di kedai. Pemeriksaan itu sendiri dijalankan dengan menggunakan peralatan khusus. Akhir sekali, sistem komputer dan perisian canggih membandingkan jujukan ini, mengenal pasti perbezaan dalam jujukan DNA dan menentukan mutasi genetik yang bertanggungjawab terhadap penyakit.

KFSH&RC menyediakan tahap penjagaan kesihatan tertinggi dan menawarkan pengalaman pesakit yang terbaik dalam persekitaran pendidikan dan penyelidikan bersepadu. Pusat Penyelidikan Perubatan ini bekerjasama dan berkongsi kepakaran dengan institusi tempatan, serantau dan antarabangsa terkemuka untuk menyediakan perkhidmatan berdaya saing global dalam bidang klinikal, penyelidikan dan pendidikan.

Dikenali pada peringkat global dengan penjagaan kesihatan khusus, KFSH&RC ialah perintis dalam inovasi perubatan dan hab untuk penyelidikan dan pendidikan perubatan lanjutan. Mereka komited untuk memajukan teknologi perubatan dan meningkatkan taraf penjagaan kesihatan di seluruh dunia melalui perkongsian dengan institusi tempatan, serantau dan antarabangsa terkemuka dalam bidang klinikal, penyelidikan dan pendidikan.

Maklumat untuk dihubungi:
kfshrc@mcsaatchi.com

Foto yang dilampirkan bersama pengumuman ini tersedia di:

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/59bc8aa4-5f6d-432a-b4e9-c26544e9aa6d

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/76f80d26-8e56-42df-b95a-c8cdab80e449 

SUMBER : King Faisal Specialist Hospital & Research Centre

No comments:

Post a Comment