Wednesday, November 29, 2023

MEMBINA DAYA TAHAN IKLIM MELALUI MIGRASI PELABURAN UNTUK MENJAMIN MASA DEPAN MAMPAN

 LONDON, 28 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Henley & Partners telah menyaksikan peningkatan minat yang ketara daripada kedua-dua pelanggan swasta dan kerajaan dalam program migrasi pelaburan sebagai mekanisme berkesan untuk meningkatkan daya tahan mereka terhadap kesan perubahan iklim serta mengurangkan risiko kemampanan yang lain. Selain menghapuskan bahan api fosil secara berperingkat, dua lagi tema teras untuk persidangan UNFCCC COP28 yang akan datang di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE), adalah membina masyarakat berdaya tahan iklim serta melabur dalam penyelesaian iklim. Dalam Laporan Kekayaan dan Kemampanan Henley sulungnya yang diterbitkan hari ini, firma penasihat permastautinan dan kewarganegaraan antarabangsa menekankan cara penghijrahan pelaburan boleh membantu dalam menangani kedua-dua cabaran global yang ketara ini.


Kajian inovatif menganalisis lebih 150 titik data merentas lima parameter kemampanan dan kekayaan utama termasuk kepadatan penduduk dan pelepasan CO2 per kapita, pencapaian Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) PBB serta data tingkat kekayaan unik dan kekayaan per kapita daripada firma risikan kekayaan global Kekayaan Dunia Baharu. Laporan itu memberi tumpuan kepada negara G7, negara anggota BRICS, termasuk enam negara baharu yang akan menyertai blok itu pada bulan Januari 2024 (Argentina, Mesir, Ethiopia, Iran, Arab Saudi dan UAE) serta pilihan 19 negara yang menjadi tuan rumah program migrasi pelaburan, yang membolehkan pelabur memperoleh permastautinan atau kewarganegaraan sebagai balasan kerana membuat sumbangan penting kepada ekonomi.

G7 menghimpunkan tujuh daripada ekonomi perindustrian paling maju dalam dunia di Utara Global, manakala konfigurasi BRICS campur Enam baharu mewakili ekonomi sedang pesat membangun utama di Selatan Global. Sebagaimana Dr. Juerg Steffen, Ketua Pegawai Eksekutif Henley & Partners, menegaskan dalam laporan itu, kedua-dua kumpulan mewakili bahagian penting dalam ekonomi serta populasi global, dan kedua-duanya bertujuan untuk menangani isu global yang berleluasa seperti perubahan iklim. “Migrasi pelaburan boleh menyediakan pelaburan langsung asing yang amat diperlukan untuk membantu menghadapi cabaran kemampanan kita. Beberapa negara telah pun menyalurkan aliran masuk program ke dalam projek untuk meningkatkan daya tahan iklim negara mereka bagi manfaat rakyat mereka. Grenada, misalnya, telah memperkukuh ketahanannya terhadap bencana alam dengan menawarkan kewarganegaraan pelabur sebagai pertukaran untuk sumbangan kepada Dana Transformasi Nasional negara, yang menyokong pelbagai industri termasuk tenaga alternatif. Sumbangan tidak boleh dikembalikan kepada Dana Pembangunan Nasional Antigua dan Barbuda ialah satu lagi contoh bagaimana sesebuah negara memacu peralihannya kepada tenaga boleh diperbaharui menerusi kewarganegaraan melalui pelaburan.”

Prof. Trevor Williams, bekas Ketua Ekonomi di Perbankan komersial Bank Lloyds, berkata Laporan Kekayaan dan Kemampanan Henley boleh membantu mereka yang mencari peluang, sama ada swasta atau awam, untuk melabur dalam projek kemampanan dan inisiatif mengurangkan karbon lain. “Pembingkaian itu membolehkan mereka yang mencari kawasan di mana perubahan iklim kurang mengancam, di mana penyesuaian berlaku paling cepat, dan akibatnya ancaman terhadap kemampanan paling rendah untuk dikesan bagi mencapai matlamat tersebut. Melalui pendekatan ini, individu ini juga dapat melihat negara yang membenarkan pelabur memperoleh status permastautinan melalui pelbagai program dan di mana peluang untuk mitigasi serta penyesuaian akan menawarkan pulangan pelaburan yang tertinggi. Pendekatan ini turut menunjukkan tempat terbaik untuk melabur bagi dana yang mencari pulangan melalui projek dan aktiviti pelaburan yang berfokus pada kelestarian, inisiatif hijau, dan pengurangan karbon.”

Mengulas dalam laporan, Dr. Areef Suleman, Pengarah Penyelidikan Ekonomi dan Statistik di Institut Bank Pembangunan Islam (IsDB), berkata analisis itu menyediakan perspektif terdorong data tentang bagaimana permastautinan dan kewarganegaraan melalui program pelaburan boleh dimanfaatkan bagi meningkatkan daya tahan serta kemampanan pelaburan. “Negara migrasi pelaburan secara konsisten menunjukkan prestasi yang lebih baik berbanding negara G7 dan BRICS campur Enam dalam bidang utama seperti tanggungjawab alam sekitar, kebolehpercayaan infrastruktur, penjagaan kesihatan dan kualiti pendidikan, pertumbuhan ekonomi serta pengumpulan kekayaan. Wawasan ini menggariskan kebijaksanaan migrasi pelaburan yang menawarkan individu bernilai tinggi dalam menjamin masa depan yang mampan untuk mereka dan keturunan mereka. Dalam dunia yang sentiasa berubah, data dan pembuatan keputusan berasaskan bukti menyediakan kompas yang tepat untuk pelabur dan keluarga yang mencari jalan ke arah kemakmuran serta kemampanan ekonomi.”

Baca Siaran Akhbar Penuh dan Laporan Kekayaan dan Kemampann Henley.

Hubungan Media

Sarah Nicklin
Ketua Kumpulan PR
sarah.nicklin@henleyglobal.com
Telefon mudah alih: +27 72 464 8965

Sumber: HENLEY & PARTNERS GROUP HOLDINGS LTD

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment