Tuesday, November 7, 2023

PERSIDANGAN KOMIK ANTARABANGSA DIBUKA DI BANDAR RAYA PURBA CHINA DI ANYANG




ANYANG, China, 6 Nov., 2023 /Xinhua-AsiaNet/--

 
Satu persidangan komik antarabangsa telah dibuka pada Sabtu di bandar raya purba Anyang, di Wilayah Henan di tengah China, yang telah menarik lebih 1,000 orang pelukis kartun dan juruanimasi dari 12 buah negara dan wilayah termasuk China, Jepun, Republik Korea dan Singapura.

Sebanyak 2,931 karya komik dari 29 buah negara dan wilayah dipamerkan pada Persidangan Komik Antarabangsa ke-19 itu, yang akan berlangsung sehingga 8 November, demikian menurut Jawatankuasa Penganjur.

Satu pameran khas mengenai komik China sepanjang 30 tahun yang lalu turut dipamerkan, dengan memaparkan karya agung oleh 70 pelukis kartun China.

Persidangan komik antarabangsa itu telah dimulakan bersama oleh pertubuhan industri kartun di China, Jepun, Republik Korea dan negara-negara serta wilayah lain pada tahun 1996.

Anyang ialah satu daripada lapan ibu kota purba China, tempat di mana Dinasti Shang (abad ke-16 hingga abad ke-11 Sebelum Masihi) membina ibu kota mereka lebih 3000 tahun yang lalu. Watak-watak yang tertulis pada tulang-tulang oracle dan tulang haiwan yang digali di sini, yang dikenali sebagai skrip tulang oracle, adalah sistem tulisan matang terawal yang ditemui di China setakat ini. Persidangan Komik Antarabangsa itu di kampung halaman skrip tulang oracle membawa pesona unik kepada acara tersebut.
 
Sumber: Jawatankuasa Penganjur bagi Persidangan Komik Antarabangsa ke-19 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17630

No comments:

Post a Comment