Wednesday, November 22, 2023

ZON PEMBANGUNAN EKONOMI DAN TEKNIKAL RIZHAO: LAKARAN TANGAN MENGGARISKAN SEBUAH LANDSKAP BAHARU MENGENAI "WARISAN KEBUDAYAAN TIDAK KETARA DAN KREATIVITI KEBUDAYAAN"




RIZHAO, China, 21 Nov., 2023 /Xinhua-AsiaNet/--

 
Baru-baru ini, pada persidangan "Perusahaan Meningkatkan Pembangunan Kampung-kampung" di Rizhao, Bengkel Lakaran Tangan Kampung Donghanjia di Zon Pembangunan Ekonomi dan Teknikal Rizhao telah diiktiraf sebagai sebuah "projek model" untuk memupuk kerjasama di antara kampung-kampung dan perusahaan serta memacukan pemulihan luar bandar.

Pakaian Zen serba putih yang elegan dihiasi dengan corak pokok bunga peony berwarna merah jambu yang halus telah mewujudkan satu paparan yang menakjubkan. Di ruang berdekatan, sebuah lukisan landskap yang tenang telah muncul pada sebuah kanvas kadbod. Dari skarf sehingga kepada beg dan kasut, setiap barangan menjadi sebuah "pembawa" bagi lakaran tangan, yang mempamerkan keindahannya.

Bengkel itu berfungsi sebagai sebuah platform bagi penduduk kampung untuk memperoleh kemahiran asas, malah ada di kalangan mereka yang telah menguasai seni mencipta karya mereka sendiri. Sebagai sebuah projek kebudayaan dan kreatif yang penting, bengkel itu memainkan satu peranan penting di dalam memupuk kerjasama komuniti, membangunkan ekonomi tempatan, dan menerokai pembangunan kebudayaan. Pada tahun 2022, Asia Symbol Pulp Co., Ltd. telah menjemput artis-artis profesional, membeli berus lukisan dan pigmen, dan mewujudkan sebuah bengkel lakaran tangan. Sepanjang tempoh enam bulan, projek itu berjaya melatih 56 orang wanita yang tidak mempunyai pengalaman melukis di dalam pelbagai teknik, termasuk lukisan gaya rumit, kerja berusan tangan, lukisan warna dan lukisan petani. Inisiatif ini bukan sahaja mewujudkan peluang pekerjaan kepada wanita di kampung itu dan kawasan sekitar, malah turut menyumbang kepada pertumbuhan industri lakaran bebas.

Pada hari ini, bengkel itu menerima kemasukan tempahan yang berterusan. Ia telah berjaya menyepadukan sumber dan mengumpulkan pengalaman yang luas di dalam membangunkan satu rangkaian produk lakaran yang luas. Pelatih telah bertukar menjadi pelukis yang luar biasa dan kini bersaing di antara satu sama lain. Menariknya, projek lakaran tangan warisan kebudayaan tidak ketara di kampung itu baru-baru ini menerima "Anugerah Kecemerlangan" di dalam kumpulan permulaan bagi Pertandingan Inovasi dan Keusahawanan Wanita Shandong ke-5. Pencapaian ini telah menyuntik tenaga baharu di dalam pembangunan warisan kebudayaan tidak ketara di dalam kampung itu.

Pencergasan semula kebudayaan memainkan satu peranan penting di dalam keseluruhan pencergasan semula kawasan luar bandar. Projek itu bertujuan untuk menggabungkan lawatan sambil belajar, aktiviti amal komuniti, dan produk kreatif kebudayaan, sambil menekankan mengenai aspek pewarisan, pembangunan, dan penggunaan. Dengan berbuat demikian, ia berusaha untuk menghidupkan semula daya tarikan kontemporari bagi warisan kebudayaan tidak ketara dan meningkatkan imej bagi pencergasan semula luar bandar tempatan. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17685

No comments:

Post a Comment