Tuesday, November 21, 2023

PETRONAS BERSAMA DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA MEMBANGUNKAN GLOSARI ESG DALAM BAHASA MELAYU




KUALA LUMPUR, 20 Nov (Bernama) -- 
PETRONAS bersama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bekerjasama untuk membangunkan glosari istilah alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) dalam bahasa Melayu.

Wakil-wakil PETRONAS, DBP, ahli akademik, badan-badan kerajaan dan industri minyak dan gas akan berpadu tenaga melaksanakan projek selama dua tahun ini yang akan melibatkan penyusunan sehingga 1,000 istilah untuk menyumbang kepada komunikasi berkaitan ESG dalam bahasa Melayu.
 
Satu perjanjian kerjasama dimetrai baru-baru ini antara kedua-dua belah pihak, disaksikan oleh Pengerusi PETRONAS, Tan Sri Mohd Bakke Salleh dan Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Sasterawan Negara Dato’ Dr Mohd Anwar Ridhwan.
 
Mohd Bakke berkata inisiatif ini penting untuk penyampaian mesej yang jelas tentang topik kemampanan dan perubahan iklim sejajar dengan peningkatan tuntutan untuk ketelusan dan pelaporan tentang ESG.
 
“Kemunculan istilah baharu yang selaras dengan kemajuan dalam sektor tenaga penting untuk keperluan komunikasi penggiat industri, institusi pendidikan tinggi dan masyarakat awam. Pengukuhan perbendaharaan kata tersebut mampu menjadi pemangkin penguasaan ilmu dalam bidang berkaitan ESG,” tambah beliau.
 
Mohd Anwar berkata DBP mengalu-alukan sebarang kerjasama untuk memperkukuh penggunaan bahasa Melayu dalam pelbagai bidang ilmu dan industri.
 
“DBP amat berbesar hati kerana buat julung-julung kalinya dapat bekerjasama dengan PETRONAS. Perjanjian kerjasama ini menjadi detik bersejarah dan titik permulaan untuk menjalinkan hubungan strategik serta persefahaman yang lebih erat antara DBP dengan PETRONAS melalui pelaksanaan pelbagai program,” tambah beliau.
 
Perjanjian kerjasama itu adalah bukti komitmen PETRONAS dan DBP dalam meningkatkan komunikasi ESG untuk keterangkuman dan jangkauan nasional.
 
Setelah selesai, glosari ESG ini akan ditempatkan di laman Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM) DBP untuk kegunaan umum.
 
Dikeluarkan oleh:
Komunikasi Media
Perhubungan & Komunikasi Strategik Kumpulan
PETRONAS

SUMBER: PETRONAS

http://mrembm.bernama.com/viewsm.php?idm=17681

No comments:

Post a Comment