Thursday, November 2, 2023

PUSAT ARAHAN KAPASITI KFSH&RC MERUPAKAN MODEL PERINTIS UNTUK MENCAPAI KECEKAPAN OPERASI MAKSIMUM

Masa menunggu katil dikurangkan daripada 32 jam kepada 6 jam

RIYADH, Arab Saudi, 1 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Penyedia penjagaan kesihatan menghadapi peningkatan berterusan dalam permintaan untuk memperoleh perkhidmatan penjagaan kesihatan, memerlukan perubahan hala usaha ke arah mempertingkat kecekapan operasi institusi penjagaan kesihatan. Sebagai tindak balas kepada cabaran yang dihadapi oleh penyedia penjagaan kesihatan di seluruh dunia, Pusat Arahan Kapasiti di Hospital dan Pusat Penyelidikan Pakar King Faisal (KFSH&RC) telah muncul sebagai perintis dalam meningkatkan kecekapan operasi dengan melaksanakan prosedur yang diiktiraf di peringkat global. Hal ini pada asasnya bertujuan untuk meningkatkan hasil penjagaan kesihatan secara keseluruhan sejajar dengan matlamat Wawasan Saudi 2030.

Sejak pelancarannya pada bulan September 2021, Pusat telah melaksanakan lebih 170,000 prosedur intervensi, dengan ketara mengurangkan masa menunggu katil daripada 32 jam kepada 6 jam. Jabatan kecemasan juga telah pun melihat pengurangan sebanyak 14% dalam masa menunggu. Selain itu, masa menunggu di farmasi dan makmal telah bertambah baik, dengan lebih 90% penerima menerima perkhidmatan dalam masa kurang daripada 15 minit.

Sejak penubuhannya, Pusat ini telah menjadi sumber utama untuk membuat keputusan berasaskan data, ia sentiasa memantau pergerakan pesakit untuk mengekalkan kualiti penjagaan, mematuhi prosedur operasi standard, dan meramalkan jumlah permintaan untuk mengurangkan risiko dan menangani cabaran yang berpotensi.

Pada masa yang sama, sebagai rakan kongsi kesihatan strategik di Pameran Kesihatan Global di Riyadh dari 29-31 Oktober, KFSH&RC mempamerkan mekanismenya untuk meningkatkan kecekapan operasi, hasil penjagaan kesihatan, dan pengalaman pesakit, meletakkan dirinya sebagai penyelesaian penjagaan kesihatan yang terkemuka di rantau ini.

Pusat Arahan Kapasiti bergantung pada strategi yang melaraskan rancangan perniagaan dan campur tangan berdasarkan amalan berasaskan bukti didorong oleh kecerdasan buatan bagi meningkatkan pemetaan dan perancangan aliran kerja. Perkhidmatan Pusat ini termasuk pelaporan teknikal, perlombongan data, peningkatan prestasi operasi dan proses semakan dan rancangan, yang memuncak dalam pengeluaran laporan berkala. 

No comments:

Post a Comment