Thursday, November 2, 2023

HOSPITAL PAKAR DAN PUSAT PENYELIDIKAN RAJA FAISAL MENGGUNAKAN TEKNOLOGI PENGESANAN KANSER AWAL UNTUK 50 GEN

 RIYADH, Saudi Arabia, 2 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan Raja Faisal (KFSH&RC) meraih pencapaian penting dengan berjaya menjalankan biopsi cecair ke atas pesakit yang merangkumi pelbagai kumpulan umur. Pendekatan inovatif ini menawarkan alternatif yang lebih selamat kepada biopsi tisu konvensional. KFSH&RC terutama sekali telah menonjol sebagai fasiliti penjagaan kesihatan pertama di Timur Tengah yang mengguna pakai teknologi termaju ini. 


Kaedah perintis ini dibezakan dengan keupayaannya untuk mengesan kira-kira 50 gen yang dikaitkan dengan kanser dan lebih daripada 3,000 mutasi genetik. Kaedah ini mewakili kemajuan penting dalam penjagaan pesakit, menghapuskan keperluan untuk mengekstrak tisu dari kawasan yang terjejas untuk pemeriksaan. Langkah transformasi ini sangat meningkatkan hasil penjagaan kesihatan dan meningkatkan keseluruhan pengalaman pesakit.

Biopsi cecair menawarkan kelebihan berbanding biopsi tisu tradisional. Cara ini kurang invasif, hanya melibatkan sampel darah 10 ml yang boleh diulang semasa rawatan. Selain itu, kaedah ini memberikan ketepatan yang tinggi dalam mengesan biopenanda tumor dengan pantas, meramalkan tindak balas rawatan, mengenal pasti mutasi yang muncul dan mengesahkan ketiadaan tumor berulang, menandakan kemajuan yang ketara dalam sains kanser.

Teknologi ini memberikan alternatif yang lebih selamat kepada biopsi tradisional untuk pesakit yang menghadapi kesukaran dalam mengakses tisu yang terjejas tanpa menjalani pembedahan, contohnya seperti yang dilihat dalam kes kanser paru-paru. Teknologi ini juga amat bermanfaat untuk pesakit warga emas yang biopsi tisu paru-paru mungkin tidak sesuai disebabkan potensi komplikasi teruk yang berkaitan dengannya.

Sebagai rakan kongsi kesihatan strategik di Pameran Kesihatan Global di Riyadh dari 29 hingga 31 Oktober, KFSH&RC akan mempamerkan pavilionnya dalam pameran yang turut diadakan dengan pelawat boleh meneroka teknologi biopsi Cecair dan pelbagai penyelesaian dan teknologi penjagaan kesihatan yang lain.

Teknologi biopsi cecair adalah menggalakkan juga untuk peringkat lain rawatan kanser di KFSH&RC. Melalui penggunaan rutin terhadap ujian, pangkalan data mutasi penyebab tumor dalam komuniti tempatan mungkin dapat dibina. Rutin ini membantu dalam diagnosis awal kanser sebelum tumor terbentuk, selain menjejaki perubahan dalam keadaan pesakit, kerap semasa rawatan, membenarkan pelarasan tepat pada masanya kepada rancangan rawatan dan mencegah keadaan daripada menjadi bertambah buruk.

Pencapaian ini adalah sebahagian daripada komitmen berterusan KFSH&RC untuk memanfaatkan teknologi termaju bagi meningkatkan kecemerlangan operasi dan penjagaan pesakit. Ujian ini memudahkan untuk membuat keputusan klinikal yang pantas untuk pengurusan pesakit kanser dan mengurangkan kedua-dua masa ujian dan prosesnya melalui automasi penuh.

KFSH&RC berdiri sebagai salah sebuah institusi terkemuka dunia dalam menyampaikan penjagaan kesihatan khusus, menerajui inovasi dan berfungsi sebagai hab termaju untuk penyelidikan dan pendidikan perubatan. Tambahan pula, institusi berusaha secara aktif untuk memajukan teknologi perubatan dan meningkatkan standard penjagaan kesihatan global melalui kerjasama dengan organisasi tempatan, serantau dan antarabangsa penting yang bertujuan untuk menyampaikan perkhidmatan klinikal, penyelidikan dan pendidikan bertaraf dunia.

Maklumat hubungan:
kfshrc@mcsaatchi.com

Foto yang dilampirkan bersama pengumuman ini tersedia di:

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/3ba7a2cd-ae09-4d9a-8658-a5efc2b198c3

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/9de0dc61-7dc5-47e4-af70-09088ad689e1 

Sumber: King Faisal Specialist Hospital & Research Centre

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment