Monday, November 27, 2023

MORI BUILDING MERAIKAN PELANCARAN RASMI BUKIT AZABUDAI




Pembangunan semula bandar mewujudkan kejiranan baharu bertaraf dunia di tengah-tengah Tokyo
Bandar di dalam bandar, tempat orang ramai boleh tinggal, bekerja dan berseronok dalam jarak yang dekat
Penekanan tidak terhingga mengenai “Hijau & Kesejahteraan” dengan 24,000m2 kawasan kehijauan yang subur
Lokasi utama dan kefungsian berintegrasi mengukuhkan daya saing antarabangsa Tokyo


TOKYO, 27 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Mori Building Co., Ltd., pemaju landskap bandar terkemuka Jepun, pada hari ini menandakan pelancaran rasmi Bukit Azabudai, kompleks guna campur dan kawasan kejiranan baharu bertaraf dunia di pusat bandar Tokyo. Menghayati konsep “Perkampungan Bandar Moden – Hijau & Kesejahteraan”, Bukit Azabudai ialah mercu tanda alam semula jadi yang kaya dengan kefungsian bandar berintegrasi termasuk pusat perniagaan, kediaman, kemudahan runcit, kebudayaan, serta perubatan, institusi pendidikan dan ruang terbuka yang luas dipenuhi dengan kehijauan subur yang menyatupadukan orang ramai.

Visi Mori Building bagi Bukit Azabudai ialah menjadi komuniti "Hijau & Kesejahteraan" tetapan standard abad ke-21, di tempat orang ramai hidup secara harmoni dengan alam semula jadi. Merentangi kira-kira 8.1 hektar, Bukit Azabudai mempunyai jumlah keluasan lantai kira-kira 861,700m², termasuk 214,500m² ruang pejabat, 24,000m² kawasan kehijauan, 1,400 unit kediaman, 122 bilik hotel dan kira-kira 150 kedai runcit dan restoran. Menara Mori JP menjulang setinggi 330 meter, menjadikan menara tersebut sebagai bangunan tertinggi di Jepun. Kejiranan “bandar di dalam bandar” yang dibayangkan semula ini akan menempatkan kira-kira 20,000 pekerja pejabat dan 3,500 penduduk apabila diduduki sepenuhnya dan dijangka mengalu-alukan kedatangan 30 juta pengunjung setahun.

“Mori Building berdedikasi untuk mencipta dan memupuk daya kehidupan bandar melalui projek pembangunan semula bandar berskala besar,” kata Shingo Tsuji, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mori Building Co., Ltd. “Selama bertahun-tahun, kami terus menjangka hala tuju bandar pada masa depan semasa masyarakat berkembang. Bandar utama di seluruh dunia telah melalui perubahan besar dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kami percaya bahawa perkara yang diinginkan oleh orang ramai daripada kehidupan di bandar pada masa akan datang ialah mempunyai akses kepada kefungsian berintegrasi sambil berupaya hidup dalam harmoni dengan alam semula jadi, membina hubungan dengan orang lain dan menikmati kesejahteraan fizikal dan mental. Kami ingin mewujudkan kejiranan yang merangkumi nilai ini di tengah-tengah Tokyo. Bukit Azabudai menunjukkan visi 'Hijau & Kesejahteraan' kami untuk kehidupan bandar serta cita-cita kami untuk menyumbang kepada daya saing antarabangsa bandar Tokyo.”

Reka Bentuk Diinspirasikan oleh Hijau & Kesejahteraan

Bukit Azabudai merangkumi visi Mori iaitu Perkampungan Bandar Moden –Hijau & Kesejahteraan, ruang terbuka yang besar dipenuhi dengan kehijauan subur yang menyatupadukan orang ramai untuk membina komuniti baharu di tengah-tengah Tokyo.

Reka bentuk seni bina Bukit Azabudai bermula dengan merumuskan aliran orang ramai dan landskap yang lancar dengan dataran awam Hijau Pusat. Kemudiannya lokasi dipertimbang untuk menara bertingkat tinggi, membolehkan binaan tersebut mencairkan ke dalam kehijauan yang subur. Tindakan ini bertentangan dengan pendekatan tradisional yang menempatkan bangunan terlebih dahulu.

Di samping itu, penggunaan menara bertingkat tinggi yang kompak berupaya mewujudkan sejumlah besar ruang hijau ke kawasan itu. Dengan mengagregatkan plot tanah kecil yang banyak dan kemudian membina tiga bangunan pencakar langit di tapak lokasi, Mori Building mencipta ruang terbuka yang besar dipenuhi dengan kehijauan di atas tanah. Ini ialah asas konsep Bandar Taman Menegak (Vertical Garden City) yang telah dilaksanakan oleh Mori Building merentasi projek ikonik syarikat tersebut selama bertahun-tahun, termasuk Bukit ARK, Bukit Roppongi dan Bukit Toranomon.

Bukit Azabudai membawa orang ramai lebih dekat dengan alam semula jadi dengan kira-kira 320 pelbagai spesies tumbuhan yang mengubah ruang tersebut pada setiap musim. Dusun seluas kira-kira 200 m² akan ditempatkan di kawasan hijau yang landai dengan 11 jenis pokok buah-buahan, memberikan peluang kepada penduduk bandar yang jarang menyaksikan keajaiban alam semula jadi.

Pemasangan karya seni awam di seluruh kompleks mewujudkan ruang bandar, apabila seni dan alam semula jadi bergabung dengan lancar dan orang ramai boleh menggambarkan hubungan mereka dengan dunia semula jadi. Galeri Bukit Azabudai akan menjadi kemudahan promosi kebudayaan teras di Bukit Azabudai, pembangunan berdasarkan konsep bahawa “keseluruhan bandar ialah muzium”.

Pasukan seni bina dan reka bentuk terkemuka termasuk Pelli Clarke & Partners dan Heatherwick Studio berkumpul untuk mencipta mercu tanda Jepun yang tersendiri di satu pihak dengan memanfaatkan elemen estetik, topografi dan bermusim tempatan, sambil menawarkan rangka kerja baharu kehidupan di bandar yang tertumpu kepada kehijauan , kesejahteraan dan keharmonian dengan alam semula jadi yang mempunyai penggunaan lebih luas.

“Bandar ialah antara ciptaan terhebat manusia dan Bukit Azabudai telah memacu evolusi tersebut ke hadapan dengan dramatik, menjalinkan seni bina, alam semula jadi dan komuniti. Bekerjasama secara langsung dengan Minoru Mori dan Shingo Tsuji, kami telah mencipta bandar di dalam bandar yang aktif, pelbagai dan bersifat perikemanusiaan,” kata Fred Clarke, Pengasas Bersama dan Rakan Kongsi Pelli Clarke & Partners. “Dengan keutamaan diberikan kepada warga kota, Mori Building dan pasukan reka bentuk berusaha menyumbang kepada seni dan sains membina masa depan bandar kita. Ini menjadi satu penghormatan untuk kami berkongsi visi syarikat itu selama beberapa dekad!”

“Kami diinspirasikan untuk mencipta daerah yang menghubungkan emosi orang ramai dengan cara berbeza,” kata Thomas Heatherwick, Pengasas Heatherwick Studio. “Dengan menggabungkan kemudahan kebudayaan dan sosial dengan landskap tiga dimensi yang luar biasa dan boleh diterokai, ini berupaya menawarkan pengunjung dan komuniti tempatan untuk berhubung antara satu sama lain dan menikmati ruang awam hijau yang terbuka. Ini ialah tempat awam yang paling menggembirakan dan unik untuk Tokyo, direka bentuk untuk dihargai selama bertahun-tahun.”

Kawasan Setempat untuk Perniagaan Terkemuka dan Institusi Global

Bukit Azabudai telah memperoleh sokongan daripada rakan niaga yang berkongsi visi Hijau & Kesejahteraan. Antara rakan niaga yang berprestij ini ialah Pusat Perubatan Pencegahan Universiti Keio; Sekolah British di Tokyo, satu daripada sekolah antarabangsa terbesar di pusat bandar; Janu Tokyo, penampilan sulung dunia jenama adik-beradik Aman dan satu-satunya hotel dalam pembangunan; Kediaman Aman, Tokyo, menyampaikan standard kehidupan baharu sepenuhnya dengan hanya 91 unit menawarkan gaya hidup berjenama Aman yang diservis sepenuhnya; Hab Modal Usaha Niaga Tokyo, yang menghimpunkan lebih 70 modal usaha niaga Jepun; kira-kira 150 kedai runcit termasuk jenama mewah bertaraf dunia; Pasar Bukit Azabudai, yang mempromosikan budaya makanan Jepun asli; dan MUZIUM SENI DIGITAL MORI Building yang terkenal: EPSON teamLab Borderless, sebelum ini terletak di Odaiba, Tokyo. Banyak organisasi luar biasa ini telah dibuka di Bukit Azabudai dengan kemudahan tambahan akan dibuka selepas bulan Disember 2023.

Jadual Pelancaran Akan Datang

• Lewat bulan Januari 2024 - Pasar Bukit Azabudai
• Awal bulan Februari 2024 - Muzium Seni Digital MORI Building: EPSON teamLab Borderless
• Bulan Februari 2024 - Janu Tokyo
• Dari bulan Februari 2024 - Plaza Taman (jenama mewah)

35 Tahun dalam Pembuatan

Projek Bukit Azabudai bermula pada tahun 1989 dengan penubuhan Majlis Membangunkan Semula Bandar. Tapak lokasi projek merangkumi daerah yang panjang dan sempit, dipisahkan oleh bukit dan lembah dengan bentuk muka bumi yang kompleks. Sebelum pembangunan semula, daerah yang berpecah itu dihuni dengan rumah papan kecil dan bangunan yang memerlukan penaiktarafan infrastruktur utama dan penambahbaikan fungsi bandar.

Sejak itu, Mori Building Co. bekerjasama dengan kira-kira 300 pemilik tanah daripada pelbagai latar belakang selama hampir 35 tahun untuk menghidupkan Bukit Azabudai. Projek ini mendapat sokongan yang tidak terhingga daripada pemilik tanah dan konstituen tempatan. Pada tahun 2017, Pelan Bandaraya telah diluluskan dan pembinaan bermula pada bulan Ogos 2019.

“Saya berusia 99 tahun pada Disember ini dan projek Bukit Azabudai bermula ketika saya berusia pertengahan 60-an. Kami mengambil pendekatan yang bertimbang rasa untuk memastikan semua individu mengikuti pelan pembangunan baharu itu. Sebaik sahaja perkara tersebut diputuskan, tindakan dilaksanakan dengan pantas sehingga sukar untuk mempercayai bahawa kami sudah berada di garisan penamat. Mori Building memainkan peranan penting dalam menerajui pembangunan semula dan membuatkan projek yang tidak pernah berlaku sebelum ini menjadi kenyataan,” kata Kenichi Magatani, Pengerusi Persatuan Pembangunan Semula Bandar Bukit Azabudai.

“Saya sudah lama tinggal di kawasan kejiranan ini, tetapi saya tidak pernah melihat projek pembangunan bandar yang dinamik di tengah-tengah bandar ini. Saya pasti bahawa orang ramai akan merasa kagum dengan bukan sahaja menara bertingkat tinggi yang menakjubkan, tetapi juga dengan kehijauan yang kaya dan kemudahan yang luar biasa termasuk pasar dan restoran, kedai runcit, muzium, pusat perubatan dan sekolah antarabangsa. Saya amat percaya bahawa kejiranan yang digiatkan semula ini ialah sesuatu yang boleh dibanggakan oleh Tokyo dan Jepun untuk beberapa dekad yang akan datang,” kata Magatani.

Memudahkan Inovasi/Ekosistem VC

Bukit Azabudai ialah tuan rumah kepada Hab Modal Usaha Niaga Tokyo(TVCH), modal usaha niaga berskala besar pertama di Jepun. TVCH direka bentuk untuk memupuk syarikat permulaan tempatan, bertukar idea perniagaan antara VC dan usahawan, serta mewujudkan ekosistem yang menggiatkan semula ekonomi inovasi Jepun.

Terletak di tingkat 4 dan 5 di Plaza Taman B, TVCH menawarkan ruang pejabat terbaik dalam bentuk dan ruang kerja bersama yang memudahkan kempen pelaburan, seminar, bengkel dan acara perangkaian. TVCH akan menganjurkan kira-kira 70 VC korporat dan VC bebas terkemuka termasuk Dana Dron, Dana Inkubasi, Modal Spiral, serta Persatuan Modal Usaha Niaga Jepun dan Rakan Kongsi Modal Universiti Tokyo Edge (UTEC).

Di samping itu, syarikat permulaan, VC dan syarikat di TVCH digalakkan untuk bekerjasama dengan rakan usaha sama di inkubator inovasi lain, seperti ARCH dan CIC Tokyo dan Kampus Inovasi Jepun di Silicon Valley, yang terletak dalam hartanah Mori lain di Jepun dan luar negara.

Peneraju dalam Kelestarian

Bukit Azabudai ialah peneraju dalam mempromosikan usaha seluruh bandar untuk menyahkarbon dan mengitar semula sumber. Sejak pembinaan siap, 100% kuasa elektrik yang dibekalkan ke kompleks akan datang dari sumber boleh baharu, memenuhi sasaran yang ditetapkan oleh inisiatif alam sekitar antarabangsa 100% Tenaga Boleh Baharu (RE100) yang diterajui oleh Kumpulan Iklim UK. Teknologi AI akan digunakan di pusat tenaga untuk mengoptimumkan pengurusan penggunaan tenaga guna campur kompleks yang besar ini.

Di samping itu, Bukit Azabudai akan menggunakan langkah merentasi kompleks bagi mengurangkan impak alam sekitar termasuk penggunaan tenaga alternatif, menggunakan semula air ribut untuk menyiram tanaman hijau dan mengitar semula plastik mendatar.

Bukit Azabudai berada di landasan yang betul untuk menerima beberapa pengiktirafan alam sekitar yang berprestij, termasuk pensijilan Pembangunan Kejiranan LEED peringkat tertinggi untuk pembangunan guna campur, pensijilan BD+C (Reka Bentuk Bangunan/Pembangunan Teras dan Petala) LEED serta pensijilan WELL.

Buku fakta yang menyediakan maklumat penuh secara terperinci mengenai Bukit Azabudai dan kemudahan yang ada boleh didapati di laman web berikut:
https://onl.tw/VYcx5TJ

Mori Building ialah pemaju bandar berinovatif yang berpangkalan di Tokyo. Syarikat komited untuk memaksimumkan daya tarikan bandar dengan mewujudkan dan memupuk pusat bandar yang selamat, mampan dan kosmopolitan berdasarkan konsep Bandar Taman Menegak (Vertical Garden City) yang unik iaitu pusat bangunan bertingkat tinggi untuk perniagaan, pendidikan, masa senggang dan kediaman. Konsep ini digunakan dalam banyak projek termaju syarikat, termasuk Bukit ARK, Bukit Roppongi dan Bukit Toranomon di Tokyo dan Pusat Kewangan Dunia Shanghai. Mori Building juga terlibat dalam pajakan hartanah, pengurusan projek dan perundingan. Sila kunjungi www.mori.co.jp/en

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada: https://www.businesswire.com/news/home/53861780/en

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Individu untuk Dihubungi

Pertanyaan media antarabangsa

Weber Shandwick
Mayuko Harada (Jepun)
moribldg@webershandwick.com

Shiwei Yin (Di Luar Jepun)
moribldgnyc@webershandwick.com
 
Sumber: Mori Building Co., Ltd.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment