Friday, November 3, 2023

TOMORROW.BLUE ECONOMY MENEROKA PELUANG YANG LUAS UNTUK MASA DEPAN YANG MAMPAN

BARCELONA, Spain, 2 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Mempromosi dan membangunkan potensi ekonomi biru dan menggalakkan pemuliharaan lautan dan sumber marin sebagai enjin pertumbuhan ekonomi, inilah matlamat Tomorrow.Blue Economy (TBE), ialah suatu acara yang akan mengumpulkan pakar antarabangsa dari 7 hingga 9 November di Fira de Barcelona's Gran Via untuk merebut peluang dan cabaran sektor ini, iaitu kunci kepada masa depan planet ini.

Dianjurkan oleh Fira de Barcelona, Majlis Bandar Barcelona melalui Barcelona Activa; Pelabuhan Barcelona; World Ocean Council (WOC), organisasi perniagaan antarabangsa yang terkemuka dalam bidang ekonomi maritim yang mampan; dan Smart Ports: Piers of the Future, perikatan yang terdiri daripada Pelabuhan Antwerp-Bruges, Barcelona, Busan, Gothenburg, Hamburg, Los Angeles, Montreal dan Rotterdam yang mempromosikan transformasi digital dan mampan pelabuhan, akan menyerlahkan potensi penggunaan sumber marin yang bertanggungjawab.

Dalam edisi kedua, TBE akan mengumpulkan pakar, saintis, syarikat, syarikat permulaan dan institusi untuk berkongsi penyelesaian dan pengalaman untuk maju di sepanjang laluan ini berdasarkan inovasi, dalam pendekatan antara disiplin dan melalui kerjasama awam-swasta. Program ini akan menangani topik seperti perubahan iklim, kewangan, tenaga luar pesisir, pengurusan air, biodiversiti, perkapalan hijau, pelabuhan pintar, bot rekreasi, pelancongan dan kerjaya dalam ekonomi biru.

Antara penceramah yang hadir di acara ini termasuk Aurora Catà, Naib Presiden, Acara Piala Amerika Barcelona; Michael DiBernardo, Timbalan Pengarah Eksekutif Pemasaran dan Perhubungan Pelanggan, Pelabuhan Los Angeles; Vasileios Latinos, Ketua Ketahanan Iklim dan Adaptasi, Sekretariat Eropah ICLEI; Jens Meier, Ketua Pegawai Eksekutif, Penguasa Pelabuhan Hamburg; Lluís Salvadó, Presiden Pelabuhan Barcelona; Jordi Valls, Timbalan Datuk Bandar bagi Ekonomi, Cukai, Promosi Ekonomi dan Pelancongan; dan Erwin Verstraelen, Ketua Pegawai Digital & Inovasi, Pelabuhan Antwerp-Bruges.

Menurut Bangsa-Bangsa Bersatu, ekonomi biru dianggar akan menyumbang sebanyak AS$1.5 trilion kepada ekonomi global, mewujudkan lebih daripada 30 juta pekerjaan, dan menyediakan sumber protein yang penting untuk lebih daripada 3 bilion orang. Selain itu, laporan OECD meramalkan bahawa ekonomi lautan boleh meningkat dua kali ganda kepada $3 trilion menjelang tahun 2030.

Tomorrow.Blue Economy, Tomorrow.Mobility, Tomorrow.Building dan PUZZLE X diadakan bersama Kongres Dunia Ekspo Bandar Pintar, acara terbesar di dunia mengenai bandar dan inovasi bandar. Semua acara dijangka dihadiri oleh lebih daripada 1,000 peserta pameran, lebih daripada 140 negara dan 800 bandar, dan 600 penceramah. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17618

No comments:

Post a Comment