Wednesday, November 1, 2023

HOSPITAL PAKAR DAN PUSAT PENYELIDIKAN RAJA FAISAL BERUSAHA MENCAPAI MAMPU DIRI DALAM RADIOFARMASEUTIKAL DALAM KERAJAAN

 RIYADH, Arab Saudi, 1 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Sejak empat dekad yang lalu, Jabatan Siklotron dan Radiofarmaseutikal di Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan Raja Faisal (KFSH&RC) telah menangani keperluan pusat perubatan tempatan dan serantau untuk radiofarmaseutikal yang digunakan dalam mendiagnosis dan merawat pelbagai penyakit khusus.


Sejak penubuhannya, jabatan ini telah mengeluarkan lebih 25 jenis radiofarmaseutikal dengan kapasiti pengeluaran melebihi 600,000 sediaan radiofarmaseutikal. Jabatan itu terus menyediakan produknya kepada lebih 50 pusat perubatan Saudi khusus, bertujuan untuk mencapai tahap mampu diri dalam bidang radiofarmaseutikal di Kerajaan Arab Saudi.

Semasa Pameran Kesihatan Global yang bermula semalam di ibu kota Riyadh yang disertai KFSH&RC mengambil bahagian sebagai rakan kongsi kesihatan strategik, hospital itu telah mengetengahkan peranan perintis jabatan itu dalam perubatan nuklear. Usaha ini termasuk meningkatkan keupayaan penyedia penjagaan kesihatan dalam bidang penyelidikan dan juga pendidikan, serta memastikan kualiti dalam pengeluaran dan pengedaran radiofarmaseutikal ke hospital di seluruh Kerajaan dan seterusnya.

Jabatan Siklotron dan Radiofarmaseutikal berhasrat untuk menjadi pusat pengimejan diagnostik dan molekul dan kemudahan pertama untuk penjana Technetium-99m (Tc-99m) dalam Kerajaan ini. Jabatan ini menjalankan penyelidikan untuk membangunkan radiofarmaseutikal berkualiti tinggi untuk KFSH&RC dan hospital lain di seluruh Kerajaan bagi memenuhi semua keperluan penjagaan kesihatan pesakit. Jabatan ini mematuhi piawaian berkualiti tinggi untuk kawalan dan jaminan kualiti automatik sambil berusaha untuk memajukan teknologi siklotron, pengilangan radiofarmaseutikal yang tepat, dan pembangunan radiofarmaseutikal yang digunakan dalam tomografi pelepasan positron/tomografi berkomputer (PET/CT).

Jabatan ini amat memberikan penekanan terhadap kualiti, dengan unit kawalan kualiti dan pengurusan produk bersepadu, bahan pembuatan mengikut Amalan Pengilangan Baik (GMP), piawaian Pihak Berkuasa Makanan dan Dadah Saudi (SFDA), dan piawaian sistem pengurusan kualiti antarabangsa ISO 9001. Semua proses operasi tertakluk kepada pemantauan rapi untuk penilaian bahan secara berkala, memastikan kesesuaian berterusan bahan tersebut. Pendekatan ini telah membawa kepada kadar kepuasan pelanggan yang luar biasa melebihi 95%.

KFSH&RC diiktiraf pada peringkat global kerana menyediakan penjagaan kesihatan khusus dan merupakan peneraju dalam inovasi, penyelidikan perubatan lanjutan dan pendidikan perubatan. Institusi ini secara aktif berusaha untuk membangunkan teknologi perubatan dan meningkatkan standard penjagaan kesihatan di seluruh dunia, bekerjasama dengan organisasi tempatan, serantau dan antarabangsa yang terkemuka untuk menyampaikan perkhidmatan bertaraf dunia dalam domain klinikal, penyelidikan dan pendidikan.

Maklumat hubungan:
kfshrc@mcsaatchi.com

Foto yang dilampirkan bersama pengumuman ini tersedia di

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/ad78d2ea-0d15-45ae-a3bd-cd25f7bf7ab9

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/1d1f90e9-3a44-43cf-8812-af6760e2d0b2

Sumber: King Faisal Specialist Hospital & Research Centre

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment