Wednesday, November 1, 2023

HOSPITAL PAKAR KING FAISAL DAN PUSAT PENYELIDIKAN RAIKAN KEJAYAAN MERAWAT 100 PESAKIT LEUKEMIA LIMFOSITIK MENGGUNAKAN SEL T CAR




RIYADH, Arab Saudi, 1 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Dalam langkah baharu yang menawarkan harapan dan kelangsungan hidup kepada pesakit kanser, Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan King Faisal (KFSH&RC) meraikan kejayaannya dalam merawat yang ke-100 pesakit dengan leukemia limfoid menggunakan terapi sel T Reseptor Antigen Chimeric (sel T CAR). Hal ini selaras dengan visi KFSH&RC untuk menjadi pilihan yang optimum untuk penjagaan kesihatan khusus.

Terapi sel T CAR ialah rawatan inovatif yang meningkatkan keupayaan sel-T untuk mengenali dan memusnahkan sel-sel kanser selepas pengubahsuaian genetik di makmal untuk meningkatkan keupayaan sasarannya. Pendekatan ini mengatasi cabaran membezakan antara barah dan sel normal, menawarkan kaedah yang menggalakkan untuk merawat leukemia limfoid.

KFSH&RC menekankan bahawa teknologi inovatif ini memberikan harapan kepada pesakit yang mengalami tumor leukemia dan limfoid berintangan , terutamanya mereka yang tidak boleh dirawat dengan berkesan dengan kaedah tradisional.

Sebagai rakan kongsi penjagaan kesihatan strategik, KFSH&RC berkongsi maklumat tentang terapi sel T CAR, impak positifnya terhadap penambahbaikan penjagaan kesihatan, dan pelbagai penyelesaian dan inovasi penjagaan kesihatan semasa Pameran Kesihatan Global berlangsung di Riyadh dari 29 hingga 31Oktober.

Hospital KFSH&RC menjelaskan bahawa terapi lanjutan ini terdiri daripada empat peringkat: mengekstrak darah daripada pesakit untuk mendapatkan sel-sel tertentu, kemudian mengubah suai genetiknya di makmal selama 3-4 minggu.

Sebelum terapi sel T CAR, pesakit menerima dos kemoterapi yang rendah bagi meningkatkan keberkesanannya dan keupayaan tubuh untuk melawan kanser. Selepas itu, sel-T CAR dimasukkan ke dalam lengan pesakit, yang dipantau rapi selama empat minggu untuk memastikan penyesuaian badan.

Penggunaan rawatan lanjutan ini di Kerajaan tersebut mewakili penambahan kualitatif kepada penjagaan perubatan khusus, mengurangkan beban kewangan, sosial dan kesihatan menghantar kes sedemikian ke luar negara, selaras dengan Wawasan Saudi 2030 dan objektif penjagaan kesihatannya.

Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan King Faisal diiktiraf pada peringkat global kerana menawarkan bentuk rawatan lanjutan ini, terima kasih kepada program terapeutik komprehensifnya yang menampilkan pakar perubatan, kejururawatan, farmaseutikal, makmal dan sosial yang mempunyai berkemahiran tinggi disokong oleh infrastruktur bersepadu.

KFSH&RC ialah peneraju global dalam penjagaan kesihatan, inovasi, penyelidikan lanjutan dan pendidikan perubatan khusus. Pusat penyelidikan perubatan itu bertujuan untuk membangunkan teknologi perubatan dan meningkatkan taraf penjagaan kesihatan di seluruh dunia melalui perkongsian dengan institusi tempatan, serantau dan antarabangsa yang terkemuka dalam bidang klinikal, penyelidikan dan pendidikan.

Maklumat hubungan:
kfshrc@mcsaatchi.com 

Foto yang mengiringi pengumuman ini tersedia di https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/9693817f-f8f6-4535-b14c-41f6801f16f7

SUMBER : King Faisal Specialist Hospital & Research Centre

No comments:

Post a Comment