Thursday, November 30, 2023

MAJLIS PENYELIDIKAN TEKNOLOGI LANJUTAN ABU DHABI MELANCARKAN 'AI71': SYARIKAT AI BAHARU MERINTIS KAWALAN DATA TERPENCAR UNTUK SYARIKAT & NEGARA

 



  • AI71 dibina atas Model AI Janaan Falcon bertaraf global
  • Syarikat Baharu untuk meneroka kemajuan AI berbilang domain, dengan tumpuan awal kepada sektor Perubatan, Pendidikan, Perundangan
ABU DHABI, Emiriah Arab Bersatu, 29 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Dalam era kemajuan pesat merentasi kecerdasan buatan (AI), Majlis Penyelidikan Teknologi Lanjutan (ATRC) Abu Dhabi mengorak langkah berani sekali lagi dengan pelancaran syarikat AI baharu, iaitu AI71. Entiti itu dibina atas model AI janaan Falcon Institut Inovasi Teknologi (TII) dan akan menumpukan kepada pengkhususan berbilang domain sambil menawarkan pilihan kawalan data AI yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk syarikat dan negara yang ingin melaksanakan pengehosan kendiri untuk tahap privasi yang lebih besar.

Penjana AI baharu telah dilancarkan oleh Yang Amat Mulia Sheikh Khaled bin Mohamed bin Zayed Al Nahyan, Putera Mahkota Abu Dhabi dan Pengerusi Majlis Eksekutif Abu Dhabi, di hadapan beberapa menteri dan wakil dari syarikat teknologi multinasional yang terkemuka.

Walaupun Institut Inovasi Teknologi ATRC membangunkan model bahasa besar Falcon 7B, 40B dan 180B (LLM), anak syarikat VentureOne ATRC yang akan membawa AI71 ke pasaran merentasi berbilang domain, bermula dengan sektor perubatan, pendidikan dan perundangan. Membolehkan akses kepada tempat penyimpanan data tanpa nama yang besar dalam penegak ini – mewakili demografi yang kaya dan pelbagai - AI71 akan menawarkan pembeza kritikal berbanding pasaran AI lain yang serius hari ini – iaitu, e-infrastruktur UAE yang berdigital tinggi dan agak matang.

Pada masa apabila inovasi sering mengatasi rangka kerja kawal selia, struktur proses membuat keputusan pantas kerajaan UAE secara unik meletakkan syarikat baharu untuk memanfaatkan kemajuan AI yang bertanggungjawab secara global, memintas proses panjang yang sering dikaitkan dengan perkembangan sedemikian.

Melalui perkongsian dan kerjasama, AI71 akan membolehkan pelanggan menggunakan model AI dan mendapat manfaat daripada akses kepada takungan data yang canggih bagi memastikan prestasi AI janaan yang terbaik. Lebih penting lagi, AI71 akan membolehkan pemilikan data terpencar, membenarkan pelanggan mengekalkan kawalan ke atas data masing-masing. Tawaran ini akan menetapkan standard baharu untuk privasi dan keselamatan, berfungsi sebagai pembeza bagi projek AI yang kedaulatan data adalah kritikal. Ini ialah pilihan yang berpotensi memberikan kesan besar dan ketara untuk kebolehcapaian AI, terutamanya bagi perusahaan, syarikat besar dan entiti kerajaan asing yang berminat memastikan data masing-masing kekal sulit.

AI71 akan dibina atas pendekatan pro-inovasi, menyeluruh masyarakat dan berlandaskan premis bahawa teknologi AI tidak seharusnya kekal dalam simpanan segelintir pihak tetapi boleh diakses oleh lebih ramai individu bagi memupuk inovasi yang kreatif. Syarikat AI baharu itu menumpukan kepada usaha memperdalam kelayakan Abu Dhabi dan seluruh UAE sebagai pesaing AI yang serius dan dengan berbuat demikian, menandakan kedatangan zaman ekonomi pengetahuan negara.

Tuan Yang Terutama Faisal Al Bannai, Setiausaha Agung Majlis Penyelidikan Teknologi Lanjutan, berkata: "Di UAE, kerjasama adalah lebih utama berbanding amalan - perkara ini tersemat dalam DNA kami. Model AI janaan Falcon kami, menjadi teras AI71, memperkasa pembangun, syarikat dan negara, serta memberikan autonomi kepada pengguna mengemudi hala tuju data masing-masing. Dengan akses kepada set data terpusat UAE, pemerdagangan model AI kami yang disengajakan merentasi pelbagai sektor menjadi elemen penting dalam rancangan hala tuju AI71 kami. Semasa kami meneroka jalan ini, kami juga membuat komitmen yang tegas untuk sentiasa membuka sumber model Falcon AI, kerana dengan hanya mendemokrasikan sumber data berharga ini kami benar-benar memberikan manfaat kepada semua masyarakat.”

Pengkhususan pertama AI71 yang canggih akan mempunyai tumpuan kepada perubatan dan berusaha mengubah keupayaan dalam diagnosis dan proses membuat keputusan, mengubah ketepatan dan masa yang diluangkan untuk setiap pesakit dengan ketara.

Sektor pendidikan dan perundangan juga akan memperoleh nilai berguna daripada integrasi dan peningkatan AI - memberikan impak kepada setiap domain dengan manfaat bernuansa yang membawa kepada penyelesaian baharu untuk menyokong pembangunan masyarakat.

AI71 bekerjasama dengan tujuh rakan kongsi di seluruh ekosistem. Ini merangkumi Jabatan Pembolehan Kerajaan – Abu Dhabi, yang memusatkan lebih 30 entiti kerajaan melalui pendigitalan; Pejabat Kecerdasan Buatan, Ekonomi Digital dan Aplikasi Kerja Dari Jauh, untuk menyokong dengan penggunaan yang lebih meluas; World Wide Technology akan membangunkan bersama penyelesaian AI di premis berintegrasi; CNTXT akan menyediakan perkhidmatan pelabelan dan anotasi data; Hub71 bertanggungjawab menarik minat dan menskalakan pemula teknologi dan AI; PwC Timur Tengah akan menangani kes penggunaan pelanggan; dan AWS akan membekalkan kapasiti kuasa pengkomputeran.

Dengan AI mempengaruhi cara kita hidup dan bekerja pada masa hadapan yang boleh dijangkakan, syarikat yang baharu ditubuhkan itu sedang berusaha mengembangkan penawaran untuk perusahaan berdasarkan permintaan industri dan memudahkan penyebaran AI secara meluas merentasi ekonomi yang lebih besar. AI71 memberikan peluang untuk menerajui perubahan langkah dan memacu ekosistem AI pertama di UAE dan seterusnya.

Memandangkan AI71 memberikan impak merentasi perusahaan, industri dan kerajaan, VentureOne akan memperkenalkan pengkhususan baharu bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat daripada pelbagai sektor.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada: https://www.businesswire.com/news/home/53862674/en

*Sumber: AETOSWire

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17703

No comments:

Post a Comment